Focus RS Forum banner

Een Android stereo installeren in een mk2 Focus RS

15K views 23 replies 8 participants last post by  K30FUS  
#1 · (Edited)
Ik besef dat dit niets nieuws is, maar na het voltooien van deze conversie in de afgelopen paar dagen waren er een paar leerpunten die ik wilde delen. Met dank aan @wildrain voor zijn hulp toen erom werd gevraagd.

Mijn auto is een lux2-model, dus sommige onderdelen zijn specifiek voor die specificatie, waar mogelijk zal ik proberen verschillen aan te geven met dit en de lux1- en non-lux-modellen.
Image

De stereo:
Er zijn zoveel keuzes, maar ik wilde er een met een groot scherm in een eigen facia, in plaats van er een in de Ford ovale facia te plaatsen.

De dingen om op te letten bij het kiezen zijn:
  1. Android-versie, hoe nieuwer hoe beter, Android 11 is gebouwd voor autofitting en dat blijkt, de mijne draait deze versie dus houd dat in gedachten.
  2. 2 GB RAM & 32 GB geheugen is een minimumstandaard voor een goede gebruikerservaring, duurdere stereo's zouden dit moeten bevatten.
  3. Als je handmatige verwarmingsknoppen of digitale hebt, hebben veel facia's een keuze aan platen die op dezelfde stereo passen, de mijne had beide en ik gebruikte de digitale plaat in mijn facia en hij past heel goed.
Image

Verwarmingsknoppen:
Als je het lux2-navigatiesysteem vervangt, heb je een digitaal bedieningspaneel van het lux1-model nodig, het identificatienummer is 7m5t18c612 (de overige twee letters doen er niet toe). Zilver is de meest voorkomende kleur, maar je **** zwart krijgen.

Image

Je **** de vergelijkbare unit van de mk3 Focus niet gebruiken omdat deze geen dual zone heeft, de gemakkelijke manier om de juiste te herkennen is dat de rechter verwarmingsknop "mono" erop heeft staan, niet "max a/c".

Het is heel gemakkelijk om de facia's te verwisselen als je dat wilt, ik kocht de juiste zilveren unit en monteerde een zwarte facia van een mk3 Focus.

Image

De controller klikt in de facia, maar een lux2-auto heeft de dashboardsteunen af fabriek verwijderd! Ik monteerde de controller op de facia en monteerde hem vervolgens in de auto, maar ik moest de originele schroefsteunen op de controller trimmen omdat ze breder waren dan het gat in het dashboard. Hierdoor kan ik de stereo gemakkelijker verwijderen.

Montage:
Verwijder de originele stereo en facia (dit is al vele malen online behandeld).

Als je een lux2-auto hebt, heb je een paar extra beugels nodig om de nieuwe facia bovenaan vast te houden, dit zijn Ford-onderdeel 1547964 en ze kosten ÂŁ 10 per stuk, alle andere mk2.5-auto's hebben ze, dus een bezoek aan een sloperij kan helpen.

Image

Voordat je de stereo definitief plaatst, maak je alles af en test je tijdens het proces, anders zijn fouten moeilijker op te lossen.

Bedrading:
Mogelijk het meest tijdrovend, dus ik zal het opsplitsen in de belangrijkste onderdelen.

Hoofdboom.
De quadlock wordt eenvoudigweg aangesloten en aangesloten op de achterkant van de stereo, er zal een draad zijn met het label "back" die niet in de quadlock gaat, deze heeft een 12v-voeding nodig van het achteruitrijlicht om de achteruitrijcamera te activeren (de bedrading naar het achteruitrijlicht is toegankelijk via de kofferbak, passagierszijde). Deze kabelboom wordt vervolgens aangesloten op de stereo.

Image

Andere kabelbomen:
Er zijn er een paar, maar alle stekkers hebben verschillende maten, dus kunnen niet worden verwisseld bij het monteren op de stereo.

Camerakabelboom:
Je moet dit aansluiten, zelfs als je geen camera gebruikt, omdat de twee andere draden antennes zijn voor wifi en Bluetooth.
Als je de bestaande camera wilt gebruiken, lux2, heb je een "Fakra z male to RCA male"-kabel nodig, deze wordt aangesloten op de groene stekker in de auto, blauw is gps.

USB-kabelbomen:
Er zijn er twee, een heeft een 6-pins stekker, de andere 4-pins. Als je de USB gebruikt voor Android Auto, moet je de 4-pins USB gebruiken.
Ik gebruikte de andere USB voor mijn DAB+-dongle, waarvoor ik een DAB-antennesplitter gebruikte, geen antenne op de voorruit.
Ik koos ervoor om de USB in het vak onder de armsteun in de middenconsole te plaatsen. Hij past waar de originele was geplaatst, er was wat vulling nodig om het gat langer te maken voor mijn kabel. Het ziet er fabrieksmatig uit en houdt de telefoon mooi en veilig. Je **** de USB-kabel onder de middenconsole naar de stereo leiden.

Image

RCA-kabelboom:
Deze heeft connectoren voor audio- en video-ingangen en -uitgangen plus de externe microfooningang.
Sluit deze aan indien nodig, ik heb ze niet gebruikt maar ze met kabelbinders aan elkaar vastgemaakt om ze netjes te houden.

Antennes:
FM - een standaardconnector, zelfs als je een DAB-splitter gebruikt, wordt aangesloten op de stereo.
GPS - als je de standaard Ford GPS-sensor in de antennevoet gebruikt, heb je een "Fakra z male to SMA male"-kabel nodig en het is de blauwe stekker in de auto, dit werkt heel goed. Zo niet, dan moet je de meegeleverde GPS-ontvanger gebruiken, deze kan uit het zicht onder de middelste wijzerplaten worden geplaatst.
DAB - deze wordt aangesloten op de DAB-dongle, apart gekocht, met behulp van een SMA-connector. De mijne kwam van de DAB-splitter, een non-lux- of lux1-auto heeft een Ford-connector, zo niet, dan heb je een splitter nodig.

Algemene bedrading:
Probeer alle draden netjes te houden, het is gemakkelijk om ze te kruisen. Er is veel ruimte beschikbaar, dus overweeg om wat kabeltape te gebruiken om vervelende rammels te stoppen.

Systeem instellen:
Ik kan garanderen dat alle instructies beperkt zullen zijn. Ik zal de Google-accountinstellingen niet behandelen, Android-gebruikers hebben een account, je hebt er een nodig om toegang te krijgen tot de Play Store. Wifi en Bluetooth moeten worden ingesteld en je telefoon moet worden gekoppeld voordat je verdergaat.

CANBUS:
Android 11 is uitgerust om te integreren met autosystemen via een canbus-decoder, dit kleine doosje maakt deel uit van de kabelboom die is aangesloten op de quadlock. De mijne heeft dit niet en het is belangrijk om de stereo zo in te stellen dat dit wordt weerspiegeld.

Zoek de app genaamd "car settings" en vervolgens "factory settings" en voer vervolgens het wachtwoord in (meestal 8888), voer vervolgens "protocol settings" in. Zorg ervoor dat "No canbus" is geselecteerd. Druk op terug.
Scrol omlaag om de instellingen te vinden voor (ik zal deze niet behandelen omdat ze voor zich spreken):
  1. Stuurwielbediening
  2. Opstartlogo
  3. Knoppenverlichting
Achteruitrijcamera:
Ervan uitgaande dat je de fabriekscamera hebt bedraad zoals hierboven beschreven, is het waarschijnlijk dat wat op het scherm wordt weergegeven door elkaar wordt gehaald.
Voer de "protocol settings" in "factory settings" in zoals hierboven en vervolgens "protocol parameter settings" en zoek de optie "reverse camera resolution settings" en stel deze in op de optie "NTSC/PAL".
Nu wordt de afbeelding gecorrigeerd, wanneer je de fabriekscamera gebruikt, krijg je ook de RAG-vakken en trajectlijnen zoals gebruikelijk.
Als de foto donker is, kun je op het scherm drukken en de opties gebruiken om deze aan te passen.

Image

Image

Android Auto/Car Play:
Mijn stereo zou een draadloze verbinding moeten aanbieden, maar ik kon hem niet aan het werk krijgen op Android Auto, maar de bedrade verbinding werkt beter voor mij omdat hij de telefoon ook oplaadt. Je hebt toegang hiertoe via de app "z-link" (die je moet openen om toegang te krijgen tot Android Auto of CarPlay).

Sluit je telefoon aan op de juiste USB en de app zou hem moeten vinden en Android Auto openen (je hebt de app op je telefoon nodig), het eerste gebruik heeft een paar reacties nodig op prompts op je telefoon.
Je hebt op deze manier toegang tot Google Maps en Spotify, het werkt heel goed en veel beter dan de lux2-stereo ooit zou kunnen.

Navigatie:
Mijn unit werd geleverd met de app "Here we go" die Ford gebruikt voor de Sync 3-kaarten.
Je **** dit offline gebruiken, maar in eerste instantie moet je een aantal kaarten downloaden, het gebruikt GPS om het gebied te vinden waar je je momenteel bevindt om een kaartsuggestie te doen.
Je **** het in het menu op offline gebruik zetten.
Dit systeem is erg goed!

DAB-radio (indien aanwezig):
Mijn stereo werd geleverd met de app "DAB+" geĂŻnstalleerd. Wanneer deze wordt geopend, vindt de stereo de dongle, je moet een eerste scan uitvoeren en wanneer hij stations vindt, klik je op een om ernaar te luisteren.
De standaard lux2-antenne kan met een splitter worden gebruikt en werkt goed.

FM-radio:
Eenvoudig te gebruiken en ook stations op te slaan.

Digitale muziek (geheugenstick):
Steek een stick in dezelfde usb als de telefoon gebruikt, een muziekspeler wordt meegeleverd op de stereo

Tijdinstellingen:
De stereo stelt je in staat om de datum en tijd zelf of automatisch in te stellen via GPS of wifi.
De oude stereo werd gebruikt om deze waarden op het dashboard van de auto in te stellen, maar zodra je de fabrieksstereo loskoppelt, kun je de linker hendel gebruiken om toegang te krijgen tot het menu "instellingen" en "klok" toont nu "klok instellen".

Image

Dat is het, ik weet zeker dat er nog veel meer dingen te ontdekken zijn, mijn advies is om de stereo niet te overladen met onnodige apps en bestanden, omdat dit hem kan vertragen en het snel vinden van dingen kan bemoeilijken. Onthoud dat het illegaal is voor de bestuurder om een film te zien tijdens het rijden!

Er zijn "launcher"-programma's die verschillende startpagina's bieden om het gebruik van de stereo te vergemakkelijken, download ze uit de Playstore.

#5 ·
Een kleine update, ik heb een zogenaamde "Car Launcher"-app geĂŻnstalleerd, in mijn geval de Agama Car Launcher, je krijgt de 30 dagen proefversie om er zeker van te zijn dat het werkt zoals je wilt en dan kost het ÂŁ2,59.

Een car launcher-app is als een dashboard, de stereo werd geleverd met een heel eenvoudige, maar deze is geavanceerder en stelt me in staat om apps (tot 4) per knop toe te wijzen en ze naar wens te benoemen.

De stereo start direct op naar de launcher, dus het ziet eruit en voelt aan als een stereo.

Image

Ik zal niet alle instellingen doorlopen, want je **** dezelfde video bekijken die ik heb bekeken om het uit te zoeken

Er zijn andere launchers en deze video laat er 5 zien om je te helpen kiezen.

Ik hoop dat het bovenstaande helpt, ik weet niet zeker of ik je veel meer kan vertellen over de installatie en configuratie, maar stel me vragen als je die hebt.

#9 ·
Ik besef dat dit niets nieuws is, maar na het voltooien van deze conversie in de afgelopen dagen waren er een paar leerpunten die ik wilde delen. Met dank aan @wildrain voor zijn hulp toen erom werd gevraagd.

Mijn auto is een lux2-model, dus sommige onderdelen zijn specifiek voor die specificatie, waar mogelijk zal ik proberen verschillen aan te geven met dit en de lux1- en niet-lux-modellen.
View attachment 857000

De stereo:
Er zijn zoveel keuzes, maar ik wilde er een met een groot scherm in zijn eigen facia, in plaats van er een in de Ford ovale facia te plaatsen.

1. Android-versie, hoe nieuwer hoe beter, Android 11 is gebouwd voor auto-inbouw en dat blijkt, de mijne draait deze versie dus houd dat in gedachten.
  2. 2 GB RAM & 32 GB geheugen is een minimumstandaard voor een goede gebruikerservaring, duurdere stereo's moeten dit bevatten.
  3. Als je handmatige verwarmingsregelaars of digitale hebt, hebben veel facias een keuze uit platen die op dezelfde stereo passen, de mijne had beide en ik gebruikte de digitale plaat in mijn facia en hij past heel goed.
View attachment 857001

Verwarmingsregelaars:
Als je het lux2-navigatiesysteem vervangt, heb je een digitaal bedieningspaneel van het lux1-model nodig, het identificatienummer is 7m5t18c612 (de overige twee letters doen er niet toe). Zilver is de meest voorkomende kleur, maar je **** zwart krijgen.

View attachment 857003

Je **** de vergelijkbare unit van de mk3 Focus niet gebruiken omdat deze geen dual zone heeft, de gemakkelijkste manier om de juiste te herkennen is dat de rechterverwarmingsknop 'mono' erop heeft staan, niet 'max a/c'.

Het is heel gemakkelijk om de facias hierop te verwisselen als je dat wilt, ik kocht de juiste zilveren unit en monteerde een zwarte facia van een mk3 Focus.

View attachment 857010

De controller klikt in de facia, maar een lux2-auto heeft de dashboardbevestigingen in de fabriek verwijderd! Ik monteerde de controller op de facia en monteerde hem vervolgens op de auto, maar ik moest de originele schroefbevestigingen op de controller trimmen omdat ze breder waren dan het gat in het dashboard. Hierdoor kan ik de stereo gemakkelijker verwijderen.

Montage:
Verwijder de originele stereo en facia (dit is al vele malen online behandeld).

Als je een lux2-auto hebt, heb je een paar extra beugels nodig om de nieuwe facia bovenaan vast te houden, dit zijn Ford-onderdeel 1547964 en ze kosten ÂŁ 10 per stuk, alle andere mk2.5-auto's hebben ze, dus een bezoek aan een sloperij kan helpen.

View attachment 857020

Voordat je de stereo definitief plaatst, voltooi je alles en test je tijdens het proces, anders zijn fouten moeilijker op te lossen.

Bedrading:
Mogelijk het meest tijdrovend, dus ik zal het opsplitsen in de belangrijkste onderdelen.

Hoofdbundel.
De quadlock wordt eenvoudigweg aangesloten en in de achterkant van de stereo gestoken, er zal een draad zijn met het label 'achterkant' die niet in de quadlock gaat, deze heeft een 12v-voeding nodig van het achteruitrijlicht om de achteruitrijcamera te activeren (de bedrading naar het achteruitrijlicht is toegankelijk via de kofferbak, passagierszijde). Deze bundel wordt vervolgens in de stereo gestoken.

View attachment 857004

Andere bundels:
Er zijn er een paar, maar alle stekkers hebben verschillende maten, dus kunnen niet worden verwisseld bij het aansluiten op de stereo.

Camerabundel:
Je moet deze aansluiten, zelfs als je geen camera gebruikt, omdat de twee andere draden antennes zijn voor Wi-Fi en Bluetooth.
Als je de bestaande camera wilt gebruiken, lux2, heb je een 'Fakra z male naar RCA male'-kabel nodig, deze wordt aangesloten op de groene stekker in de auto, blauw is gps.

USB-bundels:
Er zijn er twee, een heeft een 6-pins stekker, de andere 4-pins. Als je de USB voor Android Auto gebruikt, moet je de 4-pins USB gebruiken.
Ik gebruikte de andere USB voor mijn DAB+-dongle, waarvoor ik een DAB-antennesplitter gebruikte, geen antenne op de voorruit.
Ik koos ervoor om de USB in het vak onder de armsteun in de middenconsole te plaatsen. Hij past waar de originele was geplaatst, er was wat vulling nodig om het gat langer te maken voor mijn kabel. Het ziet er fabrieksmatig uit en houdt de telefoon mooi en veilig. Je **** de USB-kabel onder de middenconsole naar de stereo leiden.

View attachment 857005
RCA-bundel:
Deze heeft connectoren voor audio- en video-ingangen en -uitgangen plus de externe microfooningang.
Sluit deze aan wanneer nodig, ik heb ze niet gebruikt maar ze met kabelbinders aan elkaar vastgemaakt om ze netjes te houden.

Antennes:
FM - een standaardconnector, zelfs als je een DAB-splitter gebruikt, wordt aangesloten op de stereo.
GPS - als je de standaard Ford GPS-sensor in de antennevoet gebruikt, heb je een 'Fakra z male naar SMA male'-kabel nodig en dat is de blauwe stekker in de auto, dit werkt heel goed. Zo niet, dan moet je de meegeleverde GPS-ontvanger gebruiken, deze kan uit het zicht onder de middelste knoppen worden geplaatst.
DAB - deze wordt aangesloten op de DAB-dongle, apart gekocht, met behulp van een SMA-connector. De mijne kwam van de DAB-splitter, een niet-lux- of lux1-auto heeft een Ford-connector, zo niet, dan heb je een splitter nodig.

Algemene bedrading:
Probeer alle draden netjes te houden, het is gemakkelijk om ze te kruisen. Er is veel ruimte beschikbaar, dus overweeg om wat kabelbinders te gebruiken om vervelende rammels te voorkomen.

Systeeminstelling:
Ik kan garanderen dat alle instructies beperkt zullen zijn. Ik zal de Google-accountinstellingen niet behandelen, Android-gebruikers hebben een account, je hebt er een nodig om toegang te krijgen tot de Play Store. Wi-Fi en Bluetooth moeten worden ingesteld en je telefoon moet worden gekoppeld voordat je verdergaat.

CANBUS:
Android 11 is uitgerust om te integreren met autosystemen via een canbus-decoder, dit kleine doosje maakt deel uit van de bundel die is aangesloten op de quadlock. De mijne heeft dit niet en het is belangrijk om de stereo zo in te stellen dat dit wordt weergegeven.

Zoek de app 'auto-instellingen' en vervolgens 'fabrieksinstellingen' en voer vervolgens het wachtwoord in (meestal 8888), voer vervolgens 'protocolinstellingen' in. Zorg ervoor dat 'Geen canbus' is geselecteerd. Druk op terug.
Scrol omlaag om de instellingen te vinden voor (ik zal deze niet behandelen, ze spreken voor zich):
  1. Stuurwielbediening
  2. Opstartlogo
  3. Knopverlichting
Achteruitrijcamera:
Ervan uitgaande dat je de fabriekscamera hebt bedraad zoals hierboven beschreven, is het waarschijnlijk dat wat op het scherm wordt weergegeven door elkaar wordt gehaald.
Voer de 'protocolinstellingen' in 'fabrieksinstellingen' in zoals hierboven, en vervolgens 'protocolparameterinstellingen' en zoek de optie 'instellingen voor de resolutie van de achteruitrijcamera' en stel deze in op de optie 'NTSC/PAL'.
Nu wordt het beeld gecorrigeerd, bij gebruik van de fabriekscamera krijg je ook de RAG-vakken en trajectlijnen zoals gebruikelijk.
Als de foto donker is, kun je op het scherm drukken en de opties gebruiken om deze aan te passen.

View attachment 857006

View attachment 857008

Android Auto/Car Play:
Mijn stereo zou een draadloze verbinding moeten bieden, maar ik kon hem niet aan het werk krijgen op Android Auto, maar de bedrade verbinding werkt beter voor mij omdat hij de telefoon ook oplaadt. Je hebt hier toegang toe via de app 'z-link' (die je moet openen om toegang te krijgen tot Android Auto of CarPlay).

Sluit je telefoon aan op de juiste USB en de app zou hem moeten vinden en Android Auto moeten openen (je hebt de app op je telefoon nodig), het eerste gebruik heeft een paar reacties nodig op prompts op je telefoon.
Je hebt op deze manier toegang tot Google Maps en Spotify, het werkt heel goed en veel beter dan de lux2-stereo ooit zou kunnen.

Navigatie:
Mijn unit werd geleverd met de app 'Here we go' die Ford gebruikt voor de Sync 3-kaarten.
Je **** deze offline gebruiken, maar in eerste instantie moet je een aantal kaarten downloaden, hij gebruikt GPS om het gebied te vinden waar je je momenteel bevindt om een kaartsuggestie te doen.
Je **** hem in het menu op offline gebruik zetten.
Dit systeem is erg goed!

Mijn stereo werd geleverd met de app 'DAB+' geĂŻnstalleerd. Wanneer geopend, vindt de stereo de dongle, je moet een eerste scan uitvoeren en wanneer hij stations vindt, klik je op een om ernaar te luisteren.
De standaard lux2-antenne kan worden gebruikt met een splitter en werkt goed.

FM-radio:
Gemakkelijk te gebruiken en ook stations op te slaan.

Steek een stick in dezelfde usb als de telefoon gebruikt, er wordt een muziekspeler meegeleverd op de stereo

Tijdinstellingen:
De stereo stelt je in staat om de datum en tijd zelf of automatisch in te stellen via GPS of Wi-Fi.
De oude stereo werd gebruikt om deze waarden op het dashboard van de auto in te stellen, maar als je de fabriekssstereo loskoppelt, kun je de linker stuurkolom gebruiken om toegang te krijgen tot het menu 'instellingen' en 'klok' toont nu 'klok instellen'.

View attachment 857007

Dat is het, ik weet zeker dat er nog veel meer te ontdekken valt, mijn advies is om de stereo niet te overladen met onnodige apps en bestanden, omdat dit hem kan vertragen en het vinden van dingen kan bemoeilijken. Denk eraan dat het illegaal is voor de bestuurder om een film te zien tijdens het rijden!

Er zijn 'launcher'-programma's die verschillende startpagina's bieden om het gebruik van de stereo te vergemakkelijken, download ze uit de Play Store.

#12 ·
Ik besef dat dit niets nieuws is, maar na het voltooien van deze conversie in de afgelopen dagen waren er een paar dingen die ik wilde delen. Bedankt aan @wildrain voor zijn hulp toen ik het vroeg.

Mijn auto is een lux2-model, dus sommige onderdelen zijn specifiek voor die specificatie, waar mogelijk zal ik proberen verschillen aan te geven met dit en de lux1- en niet-lux-modellen.
View attachment 857000

De stereo:
Er zijn zoveel keuzes, maar ik wilde er een met een groot scherm in een eigen facia, in plaats van er een in de Ford ovale facia te plaatsen.

1. Android-versie, hoe nieuwer hoe beter, Android 11 is gebouwd voor montage in de auto en dat blijkt, de mijne draait deze versie dus houd dat in gedachten.
  2. 2 GB RAM & 32 GB geheugen is een minimumstandaard voor een goede gebruikerservaring, duurdere stereo's zouden dit moeten bevatten.
  3. Als je handmatige verwarmingsknoppen of digitale hebt, hebben veel facia's een keuze aan platen die op dezelfde stereo passen, de mijne had beide en ik gebruikte de digitale plaat in mijn facia en hij past heel goed.
View attachment 857001

Verwarmingsknoppen:
Als je het lux2-navigatiesysteem vervangt, heb je een digitaal bedieningspaneel van het lux1-model nodig, het identificatienummer is 7m5t18c612 (de overige twee letters doen er niet toe). Zilver is de meest voorkomende kleur, maar je **** ook zwart krijgen.

View attachment 857003

Je **** de vergelijkbare unit van de mk3 Focus niet gebruiken omdat deze geen dual zone heeft, de gemakkelijke manier om de juiste te herkennen is dat de rechter verwarmingsknop "mono" erop heeft staan in plaats van "max a/c".

Het is heel gemakkelijk om de facia's te verwisselen als je dat wilt, ik heb de juiste zilveren unit gekocht en een zwarte facia van een mk3 Focus gemonteerd.

View attachment 857010

De controller klikt in de facia, maar een lux2-auto heeft de dashboardsteunen in de fabriek verwijderd! Ik heb de controller op de facia gemonteerd en hem vervolgens op de auto gemonteerd, maar ik moest de originele schroefsteunen op de controller trimmen omdat ze breder waren dan het gat in het dashboard. Hierdoor kan ik de stereo gemakkelijker verwijderen.

Montage:
Verwijder de originele stereo en facia (dit is al vaak online behandeld).

View attachment 857020

Voordat je de stereo definitief plaatst, voltooi je alles en test je tijdens het proces, anders zijn fouten moeilijker op te lossen.

Bedrading:
Waarschijnlijk het meest tijdrovende, dus ik zal het opsplitsen in de belangrijkste onderdelen.

Hoofdboom.
De quadlock wordt eenvoudigweg aangesloten en in de achterkant van de stereo gestoken, er komt een draad met het label "back" die niet in de quadlock gaat, deze heeft een 12v-voeding van het achteruitrijlicht nodig om de achteruitrijcamera te activeren (de bedrading naar het achteruitrijlicht is toegankelijk via de kofferbak, aan de passagierskant). Deze kabelboom wordt vervolgens in de stereo gestoken.

View attachment 857004

Andere kabelbomen:
Er zijn er een paar, maar alle stekkers hebben verschillende maten, dus kunnen niet worden verwisseld bij het plaatsen in de stereo.

Camerakabelboom:
Je moet dit aansluiten, zelfs als je geen camera gebruikt, omdat de twee andere draden antennes zijn voor Wi-Fi en Bluetooth.
Als je de bestaande camera wilt gebruiken, lux2, heb je een "Fakra z male to RCA male"-kabel nodig, deze wordt aangesloten op de groene stekker in de auto, blauw is gps.

USB-kabelbomen:
Er zijn er twee, een heeft een 6-pins stekker, de andere 4-pins. Als je de USB gebruikt voor Android Auto, moet je de 4-pins USB gebruiken.
Ik heb de andere USB gebruikt voor mijn DAB+-dongle, waarvoor ik een DAB-antennesplitter heb gebruikt, geen antenne op de voorruit.
Ik heb ervoor gekozen om de USB in het opbergvak onder de armsteun in de middenconsole te plaatsen. Hij past waar de originele zat, er was wat vulling nodig om het gat voor mijn kabel langer te maken. Het ziet er fabrieksmatig uit en houdt de telefoon mooi en veilig. Je **** de USB-kabel onder de middenconsole naar de stereo leiden.

View attachment 857005
RCA-kabelboom:
Sluit deze aan indien nodig, ik heb ze niet gebruikt maar ze met kabelbinders aan elkaar vastgemaakt om ze netjes te houden.

Antennes:
GPS - als je de standaard Ford GPS-sensor in de antennevoet gebruikt, heb je een "Fakra z male to SMA male"-kabel nodig en het is de blauwe stekker in de auto, dit werkt heel goed. Zo niet, dan moet je de meegeleverde GPS-ontvanger gebruiken, deze kan uit het zicht onder de middelste wijzerplaten worden geplaatst.
DAB - deze wordt aangesloten op de DAB-dongle, apart gekocht, met behulp van een SMA-connector. De mijne kwam van de DAB-splitter, een niet-lux- of lux1-auto heeft een Ford-connector, zo niet, dan heb je een splitter nodig.

Algemene bedrading:
Probeer alle draden netjes te houden, het is gemakkelijk om ze te kruisen. Er is veel ruimte beschikbaar, dus overweeg om wat kabeltape te gebruiken om vervelende rammels te voorkomen.

Systeem instellen:
Ik kan garanderen dat alle instructies beperkt zullen zijn. Ik zal de Google-accountinstellingen niet behandelen, Android-gebruikers hebben een account, je hebt er een nodig als je geen toegang wilt tot de Play Store. Wi-Fi en Bluetooth moeten worden ingesteld en je telefoon moet worden gekoppeld voordat je verdergaat.

CANBUS:
Android 11 is uitgerust om te integreren met autosystemen via een canbus-decoder, dit kleine doosje maakt deel uit van de kabelboom die is aangesloten op de quadlock. De mijne heeft dit niet en het is belangrijk om de stereo zo in te stellen dat dit wordt weerspiegeld.

Zoek de app genaamd "car settings" en vervolgens "factory settings" en voer vervolgens het wachtwoord in (meestal 8888), voer vervolgens "protocol settings" in. Zorg ervoor dat "No canbus" is geselecteerd. Druk op terug.
Scrol omlaag om de instellingen te vinden voor (ik zal deze niet behandelen omdat ze voor zich spreken):
  1. Stuurwielbediening
  2. Opstartlogo
  3. Knopverlichting
Achteruitrijcamera:
Voer de "protocol settings" in "factory settings" in zoals hierboven en vervolgens "protocol parameter settings" en zoek de optie "reverse camera resolution settings" en stel deze in op de optie "NTSC/PAL".
Nu wordt de afbeelding gecorrigeerd, bij gebruik van de fabriekscamera krijg je ook de RAG-vakken en trajectlijnen zoals gebruikelijk.

View attachment 857006

View attachment 857008

Android Auto/Car Play:
Mijn stereo zou een draadloze verbinding moeten bieden, maar ik kon hem niet aan het werk krijgen, maar de bedrade verbinding werkt beter voor mij omdat hij de telefoon ook oplaadt. Je hebt hier toegang toe via de app "z-link" (die je moet openen om toegang te krijgen tot Android Auto of CarPlay).

Sluit je telefoon aan op de juiste USB en de app zou hem moeten vinden en Android Auto openen (je hebt de app op je telefoon nodig), het eerste gebruik heeft een paar reacties nodig op prompts op je telefoon.

Navigatie:
Mijn unit werd geleverd met de app "Here we go", die Ford gebruikt voor de Sync 3-kaarten.
Je **** dit offline gebruiken, maar in eerste instantie moet je een aantal kaarten downloaden, het gebruikt GPS om het gebied te vinden waar je je momenteel bevindt om een kaartsuggestie te doen.
Je **** het in het menu instellen op offline gebruik.
Dit systeem is erg goed!

Mijn stereo werd geleverd met de app "DAB+" geĂŻnstalleerd. Wanneer deze wordt geopend, vindt de stereo de dongle, je moet een eerste scan uitvoeren en wanneer hij zenders vindt, klik je op een om ernaar te luisteren.
De standaard lux2-antenne kan worden gebruikt met een splitter en werkt goed.

FM-radio:
Eenvoudig te gebruiken en ook zenders op te slaan.

Steek een stick in dezelfde usb als de telefoon gebruikt, een muziekspeler wordt in de stereo opgenomen

Tijdinstellingen:
De stereo stelt je in staat om de datum en tijd zelf of automatisch via GPS of Wi-Fi in te stellen.
De oude stereo werd gebruikt om deze waarden op het dashboard van de auto in te stellen, maar zodra je de fabrieksstereo loskoppelt, kun je de linker hendel gebruiken om toegang te krijgen tot het menu "instellingen" en "klok" toont nu "klok instellen".

View attachment 857007

Dat is het, ik weet zeker dat er nog veel meer dingen te ontdekken zijn, mijn advies is om de stereo niet te overladen met onnodige apps en bestanden, omdat dit hem kan vertragen en het snel vinden van dingen kan bemoeilijken. Denk eraan dat het illegaal is voor de bestuurder om een film te zien tijdens het rijden!

Er zijn "launcher"-programma's die verschillende startpagina's aanbieden om het gebruik van de stereo te ondersteunen, download ze uit de Playstore.
Hallo opnieuw...sorry nog een vraag maar welke stereo heb je gebruikt omdat ik naar allerlei stereo's kijk en niet zeker weet wat ik moet nemen lol...als degene die je hebt DAB heeft dan krijgt hij die...dankjewel

#13 ·
Hallo opnieuw...sorry nog een vraag maar welke stereo heb je gebruikt, want ik kijk naar allerlei stereo's en weet niet zeker wat ik moet nemen lol...als degene die je hebt DAB heeft, dan neem ik die...dank je
Geen enkele heeft DAB ingebouwd, je moet de DAB USB-dongle kopen.

De mijne kwam van Amazon, maar is niet langer beschikbaar.

#14 · (Edited)
Tijd voor een update, om precies te zijn een update voor een subwoofer onder de stoel.

Eerst en vooral, hoe maak je ruimte onder de passagiersstoel.

Hoogte en breedte zijn geen probleem, maar de verwarmingsventilatie wel, aangezien de subwoofer er direct achter zou komen. Per ongeluk vond ik dezelfde ventilatie, maar voor de CMax is het een perfecte oplossing. Op de foto hieronder staat hij rechts, het onderdeelnummer is hetzelfde, behalve dat het eerste nummer een 3 is en geen 4.

Image

Zoals je **** zien, is hij veel hoger dan de Focus-ventilatie.

Image

Hij duwt gewoon naar binnen waar de oude uitkwam.

Hier is een proefpassing met de subwoofer, perfect in mijn ogen.

Image

Nu past de subwoofer, dus het is tijd voor de bedrading etc., dus houd je ogen open….

#15 · (Edited)
Subwoofer montage, in dit geval een actieve subwoofer onder de stoel. Houd er rekening mee dat al deze woofers iets andere vereisten hebben, dus volg de instructies in plaats van simpelweg te kopiëren wat ik heb gedaan.

Ten eerste moet je de stoel verwijderen waaronder je de subwoofer wilt monteren, test deze eerst om er zeker van te zijn dat hij past en dat de stoel vrij heen en weer kan worden bewogen.

Image

Je moet de voedingsdraad en RCA-kabels naar de voorkant van de auto leiden, ik heb de mijne onder het tapijt via de middenconsole geleid. Ze komen uit in de buurt van de ventilatie onder de stoel. Ik heb ze door de gaten in de balk geleid waar de stoel op past, zorg ervoor dat ze niet bekneld raken wanneer je de stoel terugplaatst.

Image

Vervolgens komt de afstandsbediening voor de sub, niet alle hebben er een, die ik in de iPod-houder in de middenconsole heb geplaatst. Ik heb er een gat doorheen geboord voor de kabel, maar er zit een gat onder de mat als je die wilt gebruiken. Je verwijdert de achterkant van de middenconsole om er doorheen te boren. Ik vind dat het mooi past, leid de kabel onder het tapijt zodat de stekker in de buurt van de andere kabels zit, laat voldoende kabel over zodat je de afstandsbediening uit de houder **** tillen.

Image

Nu zit er een handige bout op de beugel van de middenconsole voor de aardedraad. Leid de RCA- en versterker-afstandsbedieningskabel achter de stereo-installatie omhoog. Je moet een stroombron vinden voor de versterker van je sub. Zorg ervoor dat je de instructies volgt, de mijne zegt duidelijk dat je deze moet aansluiten op een bron in de zekeringkast die 10 ampère of meer is en permanent stroom heeft. Ik koos zekering 118 (20 ampère zekering) hiervoor en gebruikte een zekeringaftakking die je er gewoon in steekt. Zorg er bij het gebruik van deze voor dat je ze correct aansluit, anders omzeil je de zekering voor de versterker (de stroom komt van onderaf in de originele zekering als je ernaar kijkt, dus je extra draad voor de versterker komt er tegenover uit). Ik gebruikte een 10 ampère zekering voor de subwoofer, want dat zat in de originele inline zekeringhouder die de zekeringaftakking verving.

Image

Je **** een multimeter gebruiken op de stekker die in de subwoofer gaat, controleer of de aarde en de permanente 12V-voeding werken. Als je tevreden bent, kun je de zekeringkast sluiten.

Verwijder nu je stereo-installatie en sluit de RCA's aan op de juiste uitgangen (als het een enkele sub-uitgang is, gebruik dan Y-kabels, sluit niet zomaar 1 RCA aan). Sluit vervolgens de versterker-afstandsbedieningsdraad aan. Wanneer de stereo-installatie aangaat, zou de subwoofer ook aan moeten gaan. Ik had problemen met mijn versterker-afstandsbedieningskabel, dus ik heb de rode draad in de hoofdkabelboom van de stereo-installatie afgetapt die alleen stroom heeft met het contact, wat prima is, want de stereo-installatie werkt niet zonder het contact aan.

Image

Steek de draden in de subwoofer en test de stereo-installatie, het zou goed moeten zijn, maar je zult waarschijnlijk een paar aanpassingen moeten doen aan de equalizer van de stereo-installatie en de afstandsbediening van de subwoofer om het naar wens te laten klinken. Plaats de stereo-installatie terug als je tevreden bent.

Ik heb klittenband gebruikt om de sub op zijn plaats te houden, het is niet nodig om hem vast te schroeven. Zorg er eenmaal op zijn plaats voor dat de draden netjes zijn, zodat ze niet vast komen te zitten. Plaats nu de stoel terug, vergeet niet om de stekker weer aan te sluiten.

Image

Image

Let op de kleine afmetingen van de gele kabel in de bovenstaande afbeelding, vandaar dat je deze aansluit op de zekeringkast en niet rechtstreeks op de accu.

Dat is het, reken op 3 tot 4 uur om de klus te klaren. Ja, je moet de stoel verwijderen, het zou veel moeilijker zijn om de draden, de afstandsbediening en de sub te plaatsen als deze op zijn plaats zou zitten... geloof me.

#16 · (Edited)
Update:
Ik vond een zwarte facia met de juiste tekst erop van een CMax (mono op de rechterknop). Goedkoop als chips op Ebay voor ongeveer ÂŁ 25 geleverd, nogmaals, je moet de binnenkant verwisselen naar de juiste.

Zal de mijne binnenkort updaten, om ze van het faciapaneel te verwijderen, eerst de onderste clips, probeer de bovenste niet, want die breken gemakkelijk.

#17 ·
De definitieve update, iets meer dan een jaar na het avontuur met de Android-stereo, is het geëindigd.
Gisteren heb ik een Pioneer touchscreen stereo geĂŻnstalleerd die ik uit een andere van mijn auto's heb gehaald voordat deze wordt verkocht. Waarom ik dit deed, nou, zoals ik vreesde, was het Android-systeem altijd 90% van wat het had kunnen zijn en de ontbrekende 10% was eerlijk gezegd behoorlijk irritant.
Het ergste is de pasvorm, de nieuwe facia mist verschillende montagepunten aan de bovenkant, dus past nooit erg goed, ik probeerde magneten maar zelfs die hielden het niet strak genoeg vast. Toen werkte de DAB-ontvanger gewoon niet goed genoeg, toen wist ik dat met behulp van de DAB-splitter een goede ontvangst mogelijk was, omdat ik hem eerder in de auto had gebruikt, jammer want DAB+ ziet er geweldig uit, maar als hij er steeds uitvalt, is het niet goed.
Functionaliteit was bijna perfect, maar die onvolkomenheden maakten me gek, misschien ligt het aan mij, maar ik kon er niet mee leven.
Eindelijk....de Pioneer stereo klinkt beter, veel rijkere klank, de Android was prima, maar dit is beter.
Dus zo ziet het er nu uit:
Image

Ik heb de carbon surround opgehaald voor ÂŁ 50 van Ebay, ik zag een paar dwaze prijzen van meer dan ÂŁ 200, maar onthoud dat dit paneel alleen voor de Lux1 RS en ST met digitale klimaatregeling is, dus niet nodig is door veel anderen dan degenen die een andere stereo in een Lux2 RS plaatsen.
Dus dat brengt dit tot een conclusie, niet degene die ik dacht, maar zo zijn auto's en het leven!

#18 ·
Ik ben niet verbaasd. Deze goedkope Android- of Apple Car Play enz. headunits zijn misschien plug-and-play en zien er strak uit. Maar als het aankomt op functies en geluid, zoals bij de grotere merken als Sony, Pioneer enz., is het erg slecht. De geluidskwaliteit van de OEM-unit was een van de beste toen hij uitkwam, het enige wat hij nodig had was een sub. Ik geloof dat er een vergelijkbare versie van was voor de Mondeo daarna met een sub, voor zover ik me herinner.

#19 ·
Ik ben niet verbaasd. Deze goedkope Andriod- of Apple Car Play etc. headunits zijn misschien plug-and-play en zien er strak uit. Maar als het aankomt op functies en geluid zoals de grotere merken als Sony, Pioneer etc. is het erg slecht. De geluidskwaliteit van de OEM-unit was een van de beste toen hij uitkwam, het enige wat hij nodig had was een sub. Ik geloof dat er een vergelijkbare versie van was voor de Mondeo daarna met een sub IIRC
Ik heb een kleine sub onder de stoel geĂŻnstalleerd, niet moeilijk en gedocumenteerd in deze thread, de moeite waard.